Daar wilden we bij zijn! Met de KVG Toneelvrouwen samen aan een tafel gezeten voor deze speciale avond. Heerlijk, want we missen elkaar wel hoor, al zo lang geen gezellig avondje met elkaar gehad. Ondertussen hebben we zitten denken op het antwoord van de vraag van de theatergrimeur: “ Welke stukken hebben jullie zoal gespeeld?” ….. Tja, even stilte, we keken elkaar aan en beseften dat we eigenlijk wel heel hard moesten nadenken wat we ook al weer allemaal gespeeld hebben. We lachen dat we zo lang na moesten denken over het antwoord. Maar…. De herinneringen kwamen snel terug en de verhalen ook! Wat hebben we veel plezier gehad tijdens de repetities! We missen het echt, ook al was het een, in goed overleg, genomen besluit. Het was niet anders, het is niet anders. Met de mooie herinneringen gaan we verder!
Theatergrimeur Richard Klompenhouwer nam ons met een gezellig Sinderens dialect mee door de vele aspecten van zijn werk.
Richard is vanaf 1995 theatergrimeur en theaterkapper, en vertelt al 26 jaren over zijn vak in lezingen in Nederland, maar ook daarbuiten. Hij begint met de uitleg over het verschil met een gewone kapper en visagist. Zijn werk is het grimeren van spelers naar andere tijden, met name in het verleden of juist in de toekomst. De gewone grimeur en visagist doet het veel eenvoudiger en meer in het hedendaagse.
De theaterkapper maakt ook zelf de pruiken. Dat is een heel karwei, hij heeft ooit meegewerkt aan een productie waar 407 pruiken nodig waren…. Dat is tot nu toe het maximum wat hij in zijn werk is tegengekomen. Meestal worden de pruiken gemaakt van synthetische materialen. Een enkele keer van echt mensenhaar, dat kost hem ongeveer 50 uur werk voor één pruik!
De theatergrimeur werkt ook met make-up, maar dikt alles aan. De mensen achter in de zaal moeten het gezicht ook kunnen zien. Met name de lijnen in het gezicht, want daardoor kun je de mimiek van de speler beter zien. En met een grote grijns vertelt hij dat hij ook de spelers mooier of lelijker kan maken, maar altijd gaat het erom om het spel geloofwaardiger te maken.
Richard heeft hier een full-time baan aan, werkt mee in vele bekende musicals en andere producties. Op dit moment werkt hij bij “ Tina Turner” in Utrecht. Maar Miss Saigon, Mama Mia, Tarzan, Sister Act, Phantom, etc, heeft hij ook allemaal aan meegewerkt. Vaak met meerdere grimeurs en kappers, alleen is het niet te doen. Soms kost het bijna anderhalf uur om iemand een nieuw uiterlijk te geven door grimeren en kappen. Als je deze theatergrimeur hoort vertellen is het duidelijk dat hij heel veel plezier heeft in zijn werk, in Nederland, maar ook in het buitenland. “Je wordt gevraagd, en dan ben je in loondienst bij die ene productie zolang de voorstelling draait. En zo zie je heel veel mensen, de gezelschappen zijn internationaal, voertaal is dus in het Engels".
De theatergrimeur moet het stuk heel erg goed kennen, want hij moet precies weten wanneer er waar bij wie wat moet gebeuren. Hij loopt in zijn zwarte kleding vele kilometers langs de zijkanten van het toneel, voor ons niet zichtbaar, maar hij is er wèl! Steeds gezichten en kapsels bijwerken als dat nodig is. Ook soms de spelers die meerdere rollen spelen tussendoor ‘veranderen’. Een enkele keer heeft hij maar 30 seconden om iemand te veranderen of bij te werken, het moet snel gaan, dus ook alles moet precies goed gaan.
Kortom, het was weer een gezellige KVG avond met een boeiende spreker. Richard, erg bedankt voor je verhalen!
Dit was de eerste avond in zalencentrum Plok. Volgende KVG avond is 17 november, met een lekker vroege pakjesavond…. Hebben wij alvast wat binnen! Tot dan!