beste mensen,
De laatste tijd is er veel te doen over het onderzoek naar een eventuele Noordtak, een aftakking van de Betuwelijn waarvan één variant door ons dorp en verder door de Achterhoek zou komen.
Hieronder het antwoord van de wethouder:
Hoi Jeroen,
Het idee van een noordtak van de Betuwelijn speelt al geruime tijd en in 2014 hebben we daar als college al het standpunt over ingenomen dat we daar geen voorstander van zijn. Waar is nu de commotie uit ontstaan die we onlangs hebben gezien: er is eind vorig jaar in de tweede kamer een motie aangenomen waarin opgeroepen werd de maatschappelijke en economische meerwaarde van de zogenaamde Noordtak van de Betuweroute te onderzoeken, te bekijken op welke wijze deze gerealiseerd kan worden en de Kamer hierover in Q1–2022 te informeren. Vervolgens zijn er wat ongenuanceerde uitspraken van Kamerleden geweest die aangaven dat de noordtak er hoe dan ook zou komen en dat het scenario Achterhoek/Twente het meest haalbare zou zijn. Dat heeft zoals gezegd heel wat te weeg gebracht waarna er een behoorlijke lobby is ontstaan om aan te geven dat er eerst een gedegen onderzoek gedaan moet worden naar überhaupt nut en noodzaak van een dergelijk tracé alvorens er over routes gesproken kan worden.
Even wat achtergrond informatie: vanuit de haven in Rotterdam bestaat er de wens om het goederenvervoer vanuit de Rotterdamse haven naar Bad Bentheim in Duitsland beter te regelen. Dit gaat nu via het bestaande spoor wat als nadelen met zich meebrengt dat er ongeveer 65.000 mensen dagelijks overlast ervaren en ook het personenvervoer af en toe in de knel komt met dienstregelingen. Een nieuwe wat rechtstreeksere route zou de reistijd met een half uur tot drie kwartier kunnen verkorten, zorgen voor minder CO2 uitstoot en tot minder overlast moeten leiden (nog maar overlast voor 6.500 mensen). Hiervoor zijn er 5 mogelijke tracés in beeld waarvan de route Achterhoek/Twente er dus één is.
Onze stelling momenteel is: laat eerst onafhankelijk en gedegen onderzoek uitvoeren naar nut en noodzaak van de noordtak waarbij ook gekeken wordt of alle aspecten hiervoor ingevuld kunnen worden (is bijvoorbeeld Duitsland hier ook klaar voor en hoe zien toekomstige ontwikkelingen er uit). Hierbij moet er ook gekeken worden naar alternatieven (wegtransport of binnenscheepsvaart). Pas als onomstotelijk vaststaat dat die noordtak er moet komen dan pas moet er onderzoek volgen naar de mogelijke routes.
Ik hoop je hiermee wat meer inzage te hebben gegeven.
Met vriendelijke groeten,
Oscar van Leeuwen
Wethouder Organisatie en Openbare werken