Er zijn ontwikkelingen rondom het “Gat van Roelofs”. De firma Roelofs is bezig met plannen maken, voor de inrichting van de waterranden, met het onderzoeken van de gevolgen voor waterniveau, de geluidsoverlast, de verkeersoverlast en een uiteindelijk een aanvraag voor ontgronding en een bestemmingsplan.
Verontdieping van het gat
Van verontdieping / gedeeltelijk dichten met licht vervuild slib wat eerder de bedoeling was, is nu geen sprake meer van. De provincie heeft hier eerder een stokje voor gestoken.
Plaats van de zandwinning
Het is de bedoeling dat de winning plaats gaat ten zuidwesten van de huidige plas omsloten door de Pakopseweg en Werfhout en zal daar volgens de huidige plannen binnen blijven. De 2 bewoners aan het Werfhout blijven daar wonen. Het zuigen begint op het bestaande gat en al werkend weg wordt richting Werfhout gezogen. De klasseer installatie komt aan het einde van de Pakopseweg – hoek Bijvanckweg. Het transporteren van het zand zal plaats vinden vanaf die klasseerinstallatie via een klein stukje Pakopseweg naar de Bijvanckweg. De klasseerinstallatie wordt afgeschermd met een geluidswal met begroeiing en daarop nog een extra geluidscherm.
Herinrichting bestaande gat
Het zuidelijke gedeelte aan het Werfhout bij de woningen die bestaan blijven, zal volgens de plannen ingericht worden als ondiep gebied. Dat wil zeggen er worden glooiende taluds gemaakt rondom het oude gat. De beplanting wordt uitgedund en lager gemaakt zodat er een open zicht is op het water. Tevens is het de bedoeling dat het geheel omsloten wordt door een hek; binnen het hek zullen wat runderen / Galloways gaan lopen die er voor gaan zorgen dat de begroeiing kort en open blijft.
Het is de bedoeling dat bij de aanvang van de winning de inrichting van de randen eerst plaats gaat vinden; daarna start de winning.
Buurtbezwaren
De aanwonenden van met het gedeelte waar de klasseerinstallatie komt te staan zijn hier niet blij mee. Men vreest ernstige overlast van klasseerinstallatie, geluid en verkeer. Na de eerste informatieavond van vorig jaar was er op 27 januari een gesprek tussen de buurt, dhr Schenkel van de firma Roelofs en een vertegenwoordiger van VLN.
Gesproken is over de geluidsproductie, de hoeveelheid te winnen zand per jaar, het aantal vrachtauto bewegingen en uiteraard de verkeersveiligheid. Ook kwam de mogelijkheid van alternatieve opstelplaatsen van de klasseerinstallatie aan de orde.
Er is afgesproken dat er getracht wordt een volgend gesprek te organiseren, bij voorkeur met de gemeente. Tevens gaat Roelofs / dhr Schenkel de buurt op voorhand proberen te betrekken in de plannen rondom de verkeersveiligheid