Moet er een nieuwe goederenspoorlijn komen door de Achterhoek en Twente ? de Noordtak ? Heel veel mensen in de Achterhoek en Twente vinden van niet en er is een petitie gestart om dit ook duidelijk te maken in Den Haag.
naar de petitie : www.petities.nl/petitions/geen-noordtak-betuweroute
Het was heel lang stil in 'Den Haag' over de uitbreiding van de Betuweroute met de Noordtak. Dat was in 2014/2015 ook door 'Den Haag' beloofd, er zou geen verder onderzoek komen naar de Noordtak.
Want een nieuwe spoorlijn zoals de Betuweroute met ongelijkvloerse kruisingen, globaal vanaf de Betuweroute bij Babberich langs de Pakopseweg om het gat van Roelofs heen en dan verder langs de A18 / N18 naar Enschede is gewoon overbodig. Het echte probleem is dat de capaciteit van de Betuweroute beperkt wordt door het Duitse spoorwegnet tussen de grens bij Elten en Oberhausen.
Maar bij de behandeling van de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat begin november 2021 dienden VVD, D66 en het CDA toch een motie in over een onderzoek de Noordtak.
Als redenen voor het onderzoek werden in de motie onder andere genoemd:
- dat het goederenvervoer via het spoor voor minder files op de weg zorgt en duurzamer is,
- dat het goederenvervoer over het spoor in de randstad (....) moet concurreren met personenvervoer op het spoor,
- dat het goederenvervoer over spoor moet groeien.
In deze motie wordt de regering gevraagd de maatschappelijke en economische meerwaarde van de Noordtak te onderzoeken en te bekijken op welke wijze de Noordtak gerealiseerd kan worden. En in het eerste kwartaal van 2022 wil de Tweede Kamer hierover geïnformeerd worden.
zie motie 35 925 XII nr 24 voor de volledige tekst
Deze motie is aangenomen met 148 stemmen voor, 1 stem tegen (Pieter Omtzigt) en 1 kamerlid was afwezig wegens ziekte (Silvana Simons van Bij1)
Maar in 2014/2015 was er toch door 'Den Haag' beloofd dat er geen verder onderzoek zou komen en dus ook geen Noordtak van de Betuweroute. Want de capaciteit van de Betuweroute werd maar voor een klein deel gebruikt en uitbreiding met de Noordtak was helemaal niet nodig. Tot op de dag van vandaag kan de volledige capaciteit van Betuweroute nog steeds niet gebruikt worden door de beperkingen op het Duitse spoorwegnet tussen de grens bij Elten en Oberhausen.
Daarom is de petitie tegen de Noordtak gestart om dit onzalige plan tegen te houden. De Noordtak heeft geen economische of maatschappelijke meerwaarde en krijgt die ook niet. Om de capaciteit van de Betuweroute volledig te benutten moeten de beperkingen van het Duitse spoorwegnet tussen de grens en Oberhausen worden opgelost.
En als er problemen zijn in de Randstad met concurrentie tussen goederenvervoer en personenvervoer dan moeten die in de Randstad worden opgelost. Daar staan tenslotte ook de meeste files daar is dus ook grootste winst in filebestrijding en duurzaamheid te behalen.
Als je ook van mening bent dat deze uitbreiding van de Betuwelijn met de Noordtak er niet moet komen onderteken dan de petitie.
naar de petitie : www.petities.nl/petitions/geen-noordtak-betuweroute